Helt fra barns ben har jeg været vild med Citroen, og det bærer mine bilhistorik også meget præg af. Mine forældre havde lidt skiftevis Mazda og Citroen – mine bedste minder er fra de to fantastiske Citroen’er vi havde. Først en BX 19RE og Senere en Xantia 1.6 SE. Begge biler husker jeg som suverænt lækre at være passager I, da der var bløde sæder, lækker udstyr og en blød affjedring. Hvor Mazda’erne var langt mindre komfortable og altid meget skrapede med udstyret.
Så selvfølgelig skulle jeg få dage efter jeg erhvervede mit kørekort ude og købe min første bil. En Citroen BX 16 TRS i postkasse rød.
Alle I min omgangskreds – inkl. Mine forældre rystede på hovedet, især fordi den var med det frygtede hydraulik affjedring og havde masser af elektronisk udstyr som centrallås og elruder hele vejen rundt. Som alle forventede ville gå I stykker for mig konstant. For at udfordre skæbnen endnu mere, fik jeg selv monteret startspærre inkl. Fjernbetjent centrallås.
Men … Bilen kørte perfekt fra dag et, og i de år jeg havde den kostede jeg aldrig andet på den end olieskift og alm. Service.
Jeg var meget meget glad for bilen, den var dejlig frisk med sin 1,6 liters motor og få kilo (meget af karossen var af plastik) Komforten var utrolig og man kunne køre i timer uden at blive træt i de super komfortable sæder, der var lige så bløde som mine forældres meget gamle lænestole i stuen.
Jeg kan huske at en af de ting jeg altid fik fortalt var, at man ikke selv kunne ‘skrue’ på sådan en Citroen – for det krævede specialværktøj til alt. Men jeg fandt hurtigt ud af hvad dette specialværktøj var – Torx… Så det var bare at købe en bitsæt med torx (som godt nok ikke var så udbredt dengang) og vupti, man kunne skille mere eller mindre alt af I bilen, og som den Brian jeg er, skulle anlægget I bilen selvfølgelig opgraderes, så ud med gamle højttalere og ind med nye købt hos den lokale autoudstyrsforretning.
Ydermere fandt jeg også ud af, at det frygtede hydraulik system, faktisk slet ikke var så farligt endda. Jo, hvis du skulle have Citroen værkstedet til at skifte det, kostede det kassen. Men var man lidt handy, så var det faktisk en ganske simpel udskiftning af nogle kobberrør og hydraulik beholdere. Lige til at skrue af og på med det nye. Jeg hjalp en kammeraet med at skifte på hans bil – men aldrig på min egen, det virkede perfekt.
Min dejligt BX’er er en af de biler jeg frygtelig gerne vil have igen – om ikke andet så som en weekend/sommerbil – nu de kan købes som veteranbil. Måske fordi jeg er lidt ked af skiftet jeg gjorde dengang. Jeg skiftede bilen fordi jeg blev forelsket I en anden bil – ikke fordi BX’eren fejlede noget, eller jeg var træt af den – men fordi en ‘barnsoms helt’ kom til salg…